PAMOKOS METRIKA
Tema. Tikriniai ir bendriniai daiktavardžiai.
Tikslai:
1. Gilinti mokinių žinias apie tikrinius ir bendrinius daiktavardžius.
2. Išmokyti rašyti tikrinius daiktavardžius.
3. Išaiškinti tikrinių ir bendrinių daiktavardžių reikšmes ir vartojimo sferą.
Pamokos tipas. Mišri.
Mokymo būdai ir priemonės: pokalbis, mokytojo aiškinimas, savarankiškas mokinių darbas, žaidimas.
Literatūra:
1. Dabartinės lietuvių kalbos gramatika. – V., 1997.
2. Kadžytė – Kuzavinienė L. Rašyba mokykloje. – K., 1997.
PAMOKOS SITUACIJA
Mokiniai praeitą pamoką baigė knygos skyrelį ir įtvirtino išmoktą medžiagą.
Šią pamoką susipažinsime su tikriniais ir bendriniais daiktavardžiais, jų reikšmėmis ir mokysimės juos rašyti.
Tolesnėse pamokose mokysis, kad daiktavardžiai turi gimines, yra kaitomo skaičiais ir linksniais.
PAMOKOS EIGA
I. Aiškinamoji – motyvacinė dalis.
1. Klausiu, ką mokiniai žino (prisimena) apie daiktavardį (pvz.: daiktavardis yra kalbos dalis, kuri pasako daikto vardą ir atsako į klausimą kas tai?).
2. Vienas mokinys perskaito vadovėlyje tiksliai suformuluotą daiktavardžio apibrėžimą.
3. Atidengiu lentą (žr. Priedą Nr. 1) ir klausiu, kuo skiriasi pirmojo stulpelio daiktavardžiai nuo antrajame stulpelyje parašytų daiktavardžių (mokiniai turėtų atkreipti dėmesį į jų rašybą didžiąja raide ir tai, kad jais pasakomi daiktų vardai).
4. Mokiniai sąsiuviniuose rašo, kuo skiriasi bendriniai daiktavardžiai nuo tikrinių (pvz.: bendriniai daiktavardžiai rašomi mažąja raide, o tikriniai didžiąją, nes jais reiškiami daiktų vardai…).
II. Temos ir tikslų skelbimas.
1. Per pertrauką ant lentos užrašau pagrindinius šios pamokos tikslus:
a) tikrinių ir bendrinių daiktavardžių reikšmės;
b) tikrinių ir bendrinių daiktavardžių rašyba.
2. Pasakau mokiniams, kad per šią pamoką turėsime išmokti taisyklingai rašyti tikrinius daiktavardžius, skirti tikrinių ir bendrinių daiktavardžių reikšmes.
III. Naujos medžiagos aiškinimas.
1. Tikrinių ir bendrinių daiktavardžių reikšmės:
a) ką gali reikšti bendriniai daiktavardžiai?
b) mokiniai atsako, kad tikriniai daiktavardžiai yra žmonių vardai, pavardės, miestų, upių, šalių pavadinimai;
c) plačiau paaiškinu, kad tikriniai daiktavardžiai gali reikšti dar ir gyvūnų vardus, kalnų, knygų, laikraščių, žurnalų pavadinimus.
2. Dalinis įtvirtinimas:
a) klasėje visi sustoja ratu ir žaidžia žaidimą su kamuoliu: vienas mokinys sako tikrinį arba bendrinį daiktavardį ir meta kamuolį, o pagavęs pasako, koks tai daiktavardis ir, jei tikrinis, pasako, ką jis reiškia;
b) kiekvienas mokinys sugalvoja po 5 tikrinius daiktavardžius savo suolo draugui, o šis, sąsiuvinyje užsirašęs, nurodo kiekvieno reikšmes;
c) keli mokiniai perskaito, kaip atliko užduotį.
3. Tikrinių ir bendrinių daiktavardžių rašyba:
a) klausiu, kaip yra rašomi tikriniai ir kaip bendriniai daiktavardžiai. Mokiniai sako skirtumus;
b) raštu atlieka pirma pratimą (žr. Priedą Nr. 2), t.y. bendrinius daiktavardžius pakeičia tikriniais ir su jais sugalvoja po sakinį;
c) šeši mokiniai paskaito po vieną savo sugalvotą sakinį.
IV. Žinių įtvirtinimas.
Visą klasę suskirstau į 8 grupes ir kiekvienai grupelei duodu traukti po lapelį (žr. Priedą Nr. 3). Išsitraukę lapelius mokiniai galvoja kuo daugiau tos reikšmės tikrinių daiktavardžių. Daugiausiai tikrinių daiktavardžių sugalvojusios grupės mokiniai gauna po pliusiuką (dalinis įvertinimas, kuris bus pridėtas prie namų darbų užduoties).
V. Apibendrinimas ir namų darbų skyrimas.
1. Klausiu:
a) ką įvardija bendriniai daiktavardžiai?
b) kokias reikšmes gali turėti tikriniai daiktavardžiai?
c) kuo ypatinga tikrinių daiktavardžių rašyba?
2. Namų darbams užduodu parašyti rašinėlį „Kelionė po Lietuvą“, pavartojant tikrinius daiktavardžius.
Priedas Nr. 1
BENDRINIAI DAIKTAVARDŽIAI | TIKRINIAI DAIKTAVARDŽIAI | ||||||||||||||||||
|
|
Priedas Nr. 2
Rūta, kregždutė, rainiukai, liepa, eglė, panelė.
Priedas Nr. 3
Švenčių pavadinimai |
Astronominiai pavadinimai |
Geografiniai pavadinimai |
Knygų pavadinimai |
Gyvūnų vardai |
Miestų pavadinimai |
Asmenų vardai ir pavardės |
Upių ir ežerų pavadinimai |
Gerai paaiskina liuks